Steeds meer mensen willen een steentje bijdragen aan een betere wereld en een beter milieu. Dit kan je onder meer doen door recycling, waarvoor het scheiden van afval nodig is. Maar hoe kun je het best je afval scheiden op kantoor? Want dat kan best lastig zijn. We helpen je verder.
Afval scheiden op kantoor
Op kantoor produceren we duizenden kilo’s afval per jaar. Niet alleen bij bedrijven waar zaken geproduceerd worden, maar ook bij organisaties waar men achter een computer werkt. Mensen eten op kantoor, schrijven stukken, drinken koffie, bestellen pakketjes, trakteren, ruimen hun werkplek op en bij iedere activiteit komt afval kijken. Je wil daarom ook graag dat je medewerkers hun afval scheiden zodat jij als ondernemer kan zorgen dat het bedrijfsafval zo goed mogelijk terecht komt. En dat kan aardig lastig zijn, omdat scheiden vaak betekent dat er een gedragsverandering nodig is. Het is dan ook van belang om het scheiden van afval op kantoor zo gemakkelijk mogelijk te maken voor alle betrokkenen.
Drie tips voor afval scheiden op kantoor
Door het toepassen van een aantal simpele tips kan je zorgen dat het scheiden van afval op kantoor vele malen makkelijker, sneller en meer consistent gebeurt.
1. De afvalscheidingsbak op de gang
De beste manier om consequent afval te scheiden in een kantoororganisatie is door niet meer iedere medewerker een eigen prullenbak te geven, maar te investeren in scheidingsbakken op de gangen/in de kantoortuin. In deze bakken zijn verschillende secties voor “recyclebare GFT”, voor papier, voor plastic en voor “overige producten”. Deze bakken hebben als voordeel dat alles direct door de vervuiler gesorteerd wordt én dat men niet meer overbodig zaken weggooit doordat er niet altijd direct een afvalbak voorhanden is.
2. De vertrouwelijke papier bak
Men denkt er niet altijd aan, maar op kantoor heb je vaak te maken met vertrouwelijke documenten. En ook die moeten wel eens worden weggegooid. Het is daarom zeker aan te raden om een speciale vertrouwelijke papier container op je kantoor te laten plaatsen. Hierdoor wordt niet alleen het papier beter van de rest van het afval gescheiden, maar zorg je er ook voor dat er niet ineens een gespreksverslag van een ontslag tussen de klokhuizen en koffiebekers beland. Het is dus goed om hier eens over na te denken als je je afval op kantoor beter wil gaan scheiden.
3. De plastic bak voor het scheiden van kantoorafval
Plastic is een enorme vervuiler, dat weten we allemaal. Het is dan ook van belang dat er zoveel mogelijk plastic wordt gerecycled. Dit kan alleen wanneer het plastic wordt gescheiden van de rest van je bedrijfsafval. Dit kan je goed regelen door een aparte plastic zak bij al je afvalstations te plaatsen. Dus niet alleen bij je afvalscheidingsbak op de gang, maar ook bij de prullenbak onder de gootsteen, de afvalbakken op de WC’s en de vuilnisbakken in het cafetaria. Dit heeft een bijkomend voordeel: door het gebruik van aparte afvalbakken zie je ook gelijk hoeveel plastic afval jouw bedrijf produceert. Dit kan een reden te zijn om ook minder plastic te gaan gebruiken.
Meer informatie nodig over afval scheiden op kantoor? Of wil je jouw bedrijfsafval laten ophalen? Neem dan gerust contact met ons op. We helpen je graag verder!